Een dure camping en een lege batterij - Reisverslag uit Opotiki, Nieuw Zeeland van Dries Diersmann - WaarBenJij.nu Een dure camping en een lege batterij - Reisverslag uit Opotiki, Nieuw Zeeland van Dries Diersmann - WaarBenJij.nu

Een dure camping en een lege batterij

Door: Dries Diersmann

Blijf op de hoogte en volg Dries

13 November 2012 | Nieuw Zeeland, Opotiki

Het zag er gistermorgen redelijk uit, dus toch maar de tocht gewaagd naar Tongariro Nationaal Park. Helaas, toen ik daar aankwam zat alles weer potdicht. Laag hangende bewolking en de toppen van de Mount Tongariro, Mount Ruapehu en Mount Ngauruhoe nergens te zien. Ik vind het maar stom van lieve vrouwelijke bergje Pihanga, dat ze de voorkeur gaf aan Tongariro boven Taranaki. Bovendien is Taranaki ook nog eens groter (2518 m) dan Tongariro (1967 m). Maar ja, liefde maakt blind.

Verder dus maar langs Lake Taupo, een meer met een oppervlakte van meer dan 600 vierkante kilometers. Heel mooie vergezichten en als de zon dan ook nog doorbreekt is het wel uit te houden. Omdat ik geld nodig had en dus een bank, ging ik dwars door de stad Taupo. Winkel aan winkel, volop toeristische activiteiten (vooral gericht op het water) en een supergroot toiletgebouw. En natuurlijk ook een hele rij banken. Voorlopig kan ik weer vooruit. Verder naar Rotorua, maar eerst langs de "Craters of the Moon". een bizar landschap begroeid met lage heide en mossen, waar spontaan kuilen in ontstaan waaruit dan weer gloeiend hete stoom komt. Soms zijn het ook grotere op kraters lijkende gaten waar de stoom op meerdere plaatsen naar buiten komt. En het stinkt naar zwavel. Er loopt een pad van planken doorheen waar je absoluut niet naast mag lopen, op straffe van verbrande voeten. Ik had me trouwens vergist in de lengte van dit pad. Had het geschat op een half uurtje, maar heb er ongeveer vijf kwartier over gedaan. Behoorlijk uitgeput dus, maar een lekkere ijsco (Magnum white) maakt weer veel goed. Verder dus naar Rotorua, waar ik op de camping het bedrag van 40 dollar mocht betalen (met korting!). Het hoogste wat ik tot nu toe heb betaald was 23 dollar. Maar goed, de zwaveldampen die ook hier uit de grond komen, zijn gratis.

Vanmorgen van plan om Rotorua eens goed te bekijken en veel foto's te maken. Vergeet het maar. Na 6 foto's: batterij leeg. Dat betekent dus opladen met 240V stroom en daarvoor moet je weer naar een camping. Mooi niet dus. Ik had zo de P... in dat ik meteen uit Rotorua ben weggereden en op weg ben gegaan naar de volgende bestemming. Eerst naar Whakatane aan de kust van de Bay of Plenty en van daar naar mijn huidige verplijfplaats Opotiki. Een mooie camping voor de prijs van 17 dollar (da's andere koek). Probleem is wel dat ik hier internet heb waarbij ik 50MB kan gebruiken. Daarna moet ik opnieuw betalen. Ik heb er geen idee van of dat veel is of juist niet, maar zal in elk geval de foto's bij dit verslag later wel uploaden.

Morgen ga ik naar Gisborne, dat kan via de korte route door het binnenland van 180 km, of langs de kust van de East Cape, prachtige route van 340 km. Ik laat het afhangen van het weer. Als het mooi weer is neem ik de lange route, regent het (zoals nu) dan ga ik binnen door.

Groeten, Dries

NB Natuurlijk niet vergeten om Piet beterschap te wensen. Ik hoop dat hij weer gauw uit het ziekenhuis mag komen.

  • 13 November 2012 - 15:28

    Marijke:

    Hallo Dries.
    Wij kijken elke dag weer uit naar je leuke reisverslag. Jammer dat je vrij veel regen hebt, maar misschien wordt dat beter zodat je de bergen ook tot de top kunt bekijken. Hier alles kits. Zondag een leuke zanguitvoering gehad met erg veel bezoekers die tevreden en entousiast naar huis gingen.We hebben een cd gemaakt die je als je terug bent kunt beluisteren.Nog veel reis plezier en tot je volgende verslag. Groetjes van Marijke.

  • 13 November 2012 - 17:15

    Mirjan:

    Hallo pa! Geweldig zoals je steeds weer weet te beschrijven wat je allemaal gezien en beleefd hebt.
    Jammer van de weerverandering je had je er echt op verheugd toch nog naar het Tongariro Nationaal Park te gaan. Gelukkig is het altijd zo dat na regen en toch wel weer zonneschijn gaat komen dus daar dan nu maar op gaan hopen.
    Misschien nog een reserve batterij kopen voor je fototoestel zodat je niet onverwacht afhankelijk bent van stroom.
    knuffel en tot skype Mirjan

  • 13 November 2012 - 22:01

    Leo Gerritse:

    Dag Dries,
    Ik begreep dat Marijke al heeft gereageerd, maar ik wil je even zeggen, dat ik maandagavond op het koor iets heb verteld van je belevenissen. Men wenst je heel veel plezier en dat je gebit niet nog eens door de mooie Afrikaanse tandarts moet worden bijgewerkt.
    Ook van mij het allerbeste gewenst en heel veel goed weer. Groetjes Leo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dries

Ik ben sinds mei 2011 weduwnaar. Mijn leeftijd is 79 jaar en ik woon in Apeldoorn. Samen met mijn vrouw Riny heb ik diverse reizen gemaakt naar Nieuw Zeeland, Zuidelijk Afrika en Canada. Daarnaast elk jaar caravanvakanties in Europa.

Actief sinds 16 Okt. 2012
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 21148

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2012 - 14 December 2012

Mijn derde bezoek aan Nieuw Zeeland

Landen bezocht: